Have a Break!

Autorzy Karolina Balcer
Gatunek Performans
Edycja Survival 14

Have a Break! Have a Sandwich! to instalacja efemeryczna, na którą składa się stos kanapek z margaryną i kiełbasą, zawiniętych w gazetę. Ich termin przydatności to jeden dzień. Odbiorca może zabrać kanapkę, skonsumować ją lub zmarnotrawić, zachować lub się nią podzielić.
Tytuł instalacji nawiązuje do kultowego sloganu reklamowego – HAVE A BREAK! – ZRÓB SOBIE PRZERWĘ! Hasło reklamujące czekoladowego batona zostało spopularyzowane do tego stopnia, iż w 2004 roku producent domagał się oficjalnego zarejestrowania go jako znaku handlowego.
Przerwa w pracy jest uprawnieniem pracowniczym. Przepisy prawa pracy przewidują rożne rodzaje przerw – są przerwy płatne i bezpłatne, niektóre zależne od czasu pracy, inne od potrzeb pracowników czy specyfiki powierzonych im obowiązków.
Chleb z margaryną i kiełbasą zawinięty w gazetę jest stereotypowym, polskim śniadaniem obywatela klasy robotniczej rodem z PRL-u. Tego typu śniadanie stanowi antytezę popularnego batona – jest proste, tanie i nieatrakcyjne. Każda kanapka jest zawinięta w gazetę codzienną, a dokładniej w dział ogłoszeń, co dodaje instalacji ironicznego wymiaru.

 

fot. Olga Jasnowska