Bayer & Bajer

Autorzy Tomasz Bajer
Edycja Survival 12

W tej pracy artysta wykorzystuje zbieżność własnego nazwiska i nazwy popularnego koncernu farmaceutycznego, znanego głównie z produkcji aspiryny. Zestawiając nazwisko z nazwą firmy na podświetlanym panelu reklamowym, dokonuje komicznego zawłaszczenia marki handlowej na potrzeby sztuki. Sztuka chemicznego ulepszania życia (za pieniądze) zostaje zrównana ze sztuką, czyli działalnością artystyczną. Tomasz Bajer pretenduje w ten sposób do roli współczesnego szamana-lekarza-terapeuty, którego sztuka może uzdrawiać, a w domyśle uszczęśliwiać. Współczesny artysta konkuruje w tej dziedzinie z potężnym przemysłem farmaceutycznym, oferującym szczęście i dobrostan za grosze.

Artysta dotyka zagadnienia szerokiej a mało uświadamianej obecności substancji chemicznych we współczesnym świecie. Dochodzi bowiem do sytuacji paradoksalnej: z jednej strony narasta presja w kwestii zdrowego stylu życia, świadomego odżywiania się, produkcji domowych kosmetyków i uwolnienia się od nadmiaru „chemii” w postaci konserwantów, barwników, polepszaczy smaku itp., z drugiej strony zaś nie mamy wyjścia i jesteśmy zdani na globalne koncerny produkujące żywność, kosmetyki, leki czy chemię domową, które kładą nacisk na szybką produkcję i zmaksymalizowany zysk, nie licząc się ze standardami ochrony środowiska czy zdrowego stylu życia. Artysta pokazuje nasze poczucie zagrożenia z powodu braku rzetelnych informacji, a raczej bombardowania nas sprzecznymi informacjami co jest zdrowe, a co szkodliwe. Stawia pytania czy jest z tej sytuacji jakieś wyjście, skoro „chemia” do życia jest niezbędna.

> Magda Ujma

 

fot. Justyna Fedec