datastasis

[…] O ile choroba onkologiczna w pracy Koniecznej ukazana jest w jednostkowej, osobistej perspektywie, interaktywna instalacja N.C. Honghoon Chunga, Alejandro Van Zandt-Escobara i Alperena Şahina bazuje na metadanych dotyczących nowotworów i wskazując na kolejne etapy szukania prawidłowości w rozrastających się zbiorach danych, wskazuje na paradoksalną sytuację, w której zwiększenie ilości cząstkowych informacji komplikuje wykazanie znaczących zależności. datastasis to interaktywne środowisko audiowizualne oparte na The Cancer Genome Atlas (TCGA), zawierającym dane genetyczne dla tysięcy pacjentów w podziale na 32 różne rodzaje nowotworów. Ponad 600 mln punktów danych jest wykorzystywanych do obliczania zestawów funkcji wyższego i niższego poziomu, zaprojektowanych w ten sposób, aby stworzyć multimodalne, immersyjne doświadczenie. W surowej postaci wartości liczbowe w danych TCGA są w dużej mierze nie do odróżnienia od szumu. Wykorzystanie zjawisk uczenia maszynowego do łączenia tych danych, generuje pojawienie się wzorów zróżnicowanych estetycznie i dynamicznie. Te wzory – lub ich brak – są powiązane z wizualizacją algorytmiczną i generatywnym pejzażem dźwiękowym. Wchodząc do przestrzeni instalacji, widzowie wpływają na sortujący dane algorytm, w przypadkowy sposób przekształcając audiowizualne środowisko. datastasis uwypuklając zdepersonalizowaną perspektywę badań, która przekształca chorą jednostkę w chaotyczny zestaw danych opisujących jednostkę chorobową, zwieńcza część wystawy poświęconej medycznym aspektom utajonego. „Utajone” to termin stosowany w medycynie na określenie schorzenia, które przez długi czas pozostaje w ukryciu, wymyka się diagnozie. Szukanie tego, co się rozwija, lecz jeszcze się nie ujawniło, wykracza na wystawie jednak poza indywidualną terapię. Utajone dotyczy przestrzeni, historii, tożsamości, pragnień, lęków, przeszłości i przyszłości, starając się w splocie tych rozbieżnych opowieści dostrzec ukryte prawdy i kłamstwa, i  wyłuskać podskórne przeczucia i lęki próbując zobaczyć, to, co się jeszcze okaże. […]

Małgorzata Miśniakiewicz, Utajone, [w:] Przegląd Sztuki SURVIVAL 17. Katalog, Wrocław 2019, s. 90-91.

 

fot. Małgorzata Kujda