Nie-ludzkie narracje

  • 2021

„Ma znaczenie, jakich materii używamy do myślenia o innych materiach; ma znaczenie, jakimi historiami opowiadamy inne historie; ma znaczenie, jakie węzły wiążą węzły, jakie myśli myślą myśli, jakie opisy opisują opisy. Ma znaczenie, jakie historie kształtują światy, jakie światy opowiadają historie”.

D. Haraway

Praca skłania do wsłuchania się w głosy ludzi i nie-ludzi, splątane i nakładające się na siebie dźwięki wydawane przez różne gatunki. Pokazuje, że mieszkańcy Ziemi mają ze sobą wiele więcej wspólnego, niż my, ludzie, mamy odwagę przyznać.

Sugeruje, że także w naszych ciałach jest obecny nie-ludzki język, którego właściwości dźwiękowe przybliżają nas do przedstawicieli innych, nierzadko przewyższających nas gatunków. Umożliwia nie tylko kontakt z nimi, ale także zrozumienie nieleksykalnych form komunikacji używanych przez istoty, których nie dostrzegamy ze względu na anatomiczne ograniczenia wielkości (np. pszczoła, mrówka, chrząszcz). Instalacja jest także propozycją nowej międzygatunkowej formy kontaktu, mogącej stanowić rodzaj inkluzywnego mostu zapewniającego nie-ludzkim narracjom należne im miejsce w opowiadaniu historii świata.

Praca powstała w ramach europejskiego projektu Sounds Now – Sound Art in Public Spaces, którego kuratorem był Raquel Castro, przy wsparciu November Music Festival 2021, Den Bosch (NL), gdzie została zaprezentowana po raz pierwszy.