Parapluie-emballage z cyklu Multipart, 1970

Autorzy Tadeusz Kantor
Gatunek Malarstwo
Edycja Survival 16

Praca z kolekcji Sylwii i Piotra Krupów.

W 1970 roku powstało 40 jednakowych, numerowanych egzemplarzy obrazu wykonanych według wskazówek Kantora: do białego płótna o formacie 110 × 120 przytwierdzono zgnieciony parasol, całość pomalowano na biało i zatytułowano Parapluie-emballage. Wszystkie prace zostały wystawione w 1970 roku w galerii Foksal, a następnie sprzedane. Ich nowi nabywcy podpisywali przy zakupie nietypową umowę, która pozwalała na określone ingerencje w dzieło (m.in. można było: „pisać obelgi, pochwały, słowa uznania, wyrazy współczucia, wyrazy najgorsze, […] wymazywać, przekreślać, rysować […], zrobić z obrazem co się chce […], podziurawić, spalić […] sprzedać, odkupić, spekulować, ukraść”). Słynna akcja Tadeusza Kantora była próbą zakwestionowania statusu dzieła sztuki, zaprzeczała jego unikalności i znosiła je z piedestału sztuki wysokiej. Działanie miało także na celu zachwianie ustalonym w świecie artystycznym porządkiem: podawała w wątpliwość pozycję muzeów, galerii i kolekcjonerów. Praca, wypożyczona na czas trwania Przeglądu przez prywatną galerię Krupa Gallery, w kontekście hasła przewodniego 16. edycji SURVIVALU staje się także punktem wyjścia do namysłu nad współczesnym znaczeniem kolekcji i kolekcjonowania, jak i nad funkcjonowaniem szeroko pojętego mecenatu – zarówno prywatnego, jak i państwowego.

 

fot. Małgorzata Kujda