Narzędzia pracy artystki-malarki

Autorzy Maria Zuba
Gatunek Performans
Edycja Survival 4

Sztuki piękne są dla większości dość mglistym zagadnieniem. O ile muzyką i literaturą interesuje się spora rzesza ludzi, to zainteresowani sztukami wizualnymi są prawie wyłącznie artyści, kuratorzy i krytycy. Osoby niezwiązane z malarstwem nie mają zwykle pojęcia, na czym polega praca współczesnego malarza, jakimi mediami się on posługuje, z jakich korzysta narzędzi. Malarz kojarzony jest z paletą, poplamionym fartuchem i poszukiwaniem natchnienia. Ta nieco romantyczna wizja artysty-malarza niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. W ciągu kilkunastu ostatnich lat sposób jego pracy bardzo się zmienił. Artysta zaczął się posługiwać fotografią cyfrową, graficznymi programami komputerowymi; często, zanim obraz zostanie namalowany, artysta projektuje go w photoshopie, a następnie przenosi kontury na płótno. Na pierwszy rzut oka praca współczesnego malarza kojarzy się z pracą biurową, a malowanie z wykalkulowaną produkcją. Malarz, kojarzony z niezwykłością, oryginalnością, pasją, zmienia się w zwykłego pracownika siedzącego przy biurku. Oczywiście to tylko pozór; to, czy artysta posługuje się komputerem czy pędzlem, nie ma większego znaczenia, bo jego podstawowym narzędziem pracy jest głowa. Ten pozór jest jednak intrygujący. Moja akcja miała na celu skonfrontowanie go z wciąż żywym mitem malarza.