STREFA WOLNA

Autorzy Kamil Kak
Gatunek Obiekt   Performans
Edycja Survival 19
  • obiekt/performance

Od początku 2019 roku kilkadziesiąt polskich powiatów i gmin przyjęło uchwały ustanawiające ich terytorium strefami wolnymi od LGBT. Już rok później łącznie regiony deklarujące się strefami wolnymi od LGBT zajmowały ponad 30% obszaru Polski (powierzchnia większa od terytorium Węgier), zamieszkałego przez około 12 milionów ludzi. Uchwały nie mają jeszcze skutków prawnych, jednak nadały homofobii i transfobii oficjalny status. To populistyczne ustawodawstwo jest symbolicznym narzędziem poniżania i odczłowieczania polskiej społeczności queerowej. Gminy i powiaty, które ogłosiły się strefami wolnymi od LGBT, wydają się dumne z podjętej decyzji (jednak wiele z nich jest w trakcie wycofywania się z ustaw, po wstrzymaniu dotacji ze strony Norweskiego Mechanizmu Finansowego [Norway Grants]), podobnie jak dumne są ze swoich produktów lokalnych, zabytków czy historii. Rysunki oparte na obiektach dumy prawodawców tych regionów zostały przekształcone w kilkadziesiąt haftów na kocu wykonanym z aksamitu i sztucznego futra. Bez kontekstu praca wydaje się spokojna, a nawet infantylna, ale przy bliższym poznaniu ujawnia swoje słodko-gorzkie znaczenie. Koc to fizyczna reprezentacja ciężaru osób LGBT+ żyjących w Polsce, którą w oparciu o analizę krajowego prawodawstwa stowarzyszenie ILGA-Europe uznało za najbardziej homo- i transfobiczny kraj Unii Europejskiej. Praca stała się punktem wyjścia do działania performatywnego, w trakcie którego artysta, opatulony w koc, wchodzi w interakcję z publicznością Survivalu.