Żółty utwór

Poznańska Grupa OKO zaprezentowała Żółty utwór, dźwiękową improwizację dla trzech wykonawców, grających na plastikowych rurkach domowej konstrukcji. W kontekście stadionowej edycji SURVIVALU praca nawiązuje do gry kibiców na wuwuzeli (o której zrobiło sie głośno w trakcie piłkarskich mistrzostw świata w RPA w 2010 roku). Poprzez staranny dobór współbrzmiących dźwięków powstała wielowarstwowa kompozycja w tradycji minimal music Tony’ego Conrada i Arnolda Dreyblatta. Powolne, dronowe dźwięki rezonowały pod kopułą trybun stadionu „Oławka”, tworząc oniryczną przestrzeń dźwiękową – echo odbywających się w oddali igrzysk sportowych. Praca zwraca uwagę na potencjał prostych, chałupniczo tworzonych instrumentów służących ekspresji emocji kibica, które mogą być wykorzystane do złożonych i intrygujących brzmieniowo kompozycji. Zagadnienie łączenia tradycji ludowej z awangardową myślą muzyczną przywołuje teorie Harry’ego Partcha czy wczesne pomysły Henryka Mikołaja Góreckiego.

Daniel Brożek

 

fot. Peter Kreibich