Clinks of Monetization
Scena Dźwiękowa
kurator: Daniel Brożek
Pałac Wallenberg-Pachalych będący niegdyś siedzibą Commerzbanku nawiedzają duchy finansowej przeszłości. Budynek znowu staje się częścią monetyzacyjnego obiegu, poddając się subliminalnym wyładowaniom globalnej ekonomii. Każda lampa odczytuje i interpretuje na bieżąco zmiany wskaźników giełdowych za pomocą dźwięków brzęczących monet ukrytych w kloszach lamp. Instalacja jest całkowicie wszyta w istniejącą strukturę architektoniczną, żaden widoczny element nie został dodany do tej przestrzeni, a dźwięk jest generowany wyłącznie przez niegłośnikowe, akustyczne wibracje. Nad pracą wibruje wprawna ręka muzycznego szulera rozwichrzonego rumuńskiego spektralizmu i fluxusowego sowizdrzała, który w brzęku monet szukał rezonujących archetypów Junga i utajonych procesów umysłu odżywianych mitami i symbolami o naturze niezerojedynkowej*. Opuszczone pomieszczenie staje się metaforycznym jądrem ciemności światowego, nieustannie fluktuującego systemu kapitalistycznego, rażonego konwulsjami kolejnych ekonomicznych spazmów. Giełdowe impulsy można było podglądać w czasie rzeczywistym, wpinając w kłącze sieci telefoniczne odbiorniki: bit.ly/giełdy.
* Horatiu Radulescu, Twilight intricacy – hommage a C.G.Jung, (1973), kompozycja na 13 kontrabasów oraz 97 graczy monetami – 679 różnie strojonych złotych i srebrnych monet.
nagrania dostępne pod adresem:
https://soundartforum.bandcamp.com/album/survival-16-sound-art-forum-capital
fot. Wojciech Chrubasik