Bez tytułu
Katarzyna Bura i Piotr Łakomy zrealizowali jedną z najbardziej enigmatycznych prac Przeglądu. Pozbawiony tytułu obiekt odtwarzał zarys płaskorzeźby wyobrażającej nazistowskiego orła, umieszczonej niegdyś na elewacji Schronu, tuż nad wejściem. Orzeł-atrapa został zainstalowany w jednym z licznych pomieszczeń o łukowatym kształcie, na tle zastanych tam skrzyń i innych znalezionych przedmiotów. Całość sprawiała wrażenie składu lub magazynu. Niechlubna nazistowska pamiątka została opakowana w sposób zarezerwowany dla przedmiotów poddanych ekspozycyjnej „kwarantannie”, tj. okryta połami materiału i obwiązana specjalnymi pasami. Zdziwienie budziły jednak barwy tego okrycia i jego zaskakujący wzór: błękity i żółcienie układały się w niewybredne kufle piwa. Być może to komentarz do, wcale nierzadkiego, lekceważenia wobec najbardziej nawet przerażających lekcji historii?
fot. Łukasz Paluch (1), Katarzyna Kondratczyk (2)