Płyniemy!

> Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk
kuratorzy Przeglądu

 

Hasłem przewodnim 11. edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL było, zaczerpnięte z filmu Nóż w wodzie Romana Polańskiego, zawołanie „Płyniemy!”. W powszechnie znanej scenie z pierwszego pełnometrażowego filmu światowej sławy polskiego reżysera bohater, młody chłopak, trzymając się poziomego drzewca masztu, dosłownie „biegnie” po wodzie, wykrzykując owo entuzjastyczne „Płyniemy!”. Ten radosny okrzyk to wyraz afirmacji świata, która pozwala wierzyć, że „wszystko jest możliwe”. Natomiast jego przeciwieństwo, cyniczne stwierdzenie „Płynie się, aby płynąć”, wypowiedziane przez kobietę siedzącą wygodnie na pokładzie łodzi, wyraża zmęczenie życiem i konformistyczną postawę bohaterki.

Przeciwstawny sposób myślenia o tych samych zjawiskach był jedną z cech charakterystycznych tegorocznego SURVIVALU. Inspiracją dla artystów była woda, a także wielość i różnorodność jej przejawów wraz z ich szeroką, mniej lub bardziej oczywistą, symboliką. Upływ (czasu), mieszanie się historii, opowieści, idei, celowość i przypadkowy dryf, witalność i nieuniknione zanikanie – to tylko niektóre z podjętych tematów.

Tegoroczna edycja SURVIVALU odbyła się przy nadodrzańskim Bulwarze Xawerego Dunikowskiego, który – wraz z przylegającym do gmachu Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta placem, pobliskim Wzgórzem Polskim i Zatoką Gondoli – tworzy malowniczy zaułek w centrum miasta. Ponadto część artystycznych realizacji i specjalnych pokazów została zrealizowana w rozproszonych i oddalonych względem siebie lokalizacjach – na położonym w dzielnicy Zacisze stawie Czarny Potok, na pobliskim kąpielisku Morskie Oko, w galerii Mieszkanie Gepperta czy na łodziach i stateczkach pływających po Odrze.

Z uwagi na swoje hydrologiczne ukształtowanie Wrocław był na przestrzeni wieków nazywany „Wenecją Północy”. Przepływająca przez miasto Odra od zawsze wpływała na kształt jego zagospodarowania przestrzennego – nie przypadkiem więc rzeka stała się osią tematyczną „wodnej” edycji wrocławskiego Przeglądu. Rekreacyjne funkcje Odry, jej oddziaływanie na urbanistykę, wielość związanych z nią faktów i trudnych do zweryfikowania legend – wszystko to w istotny sposób wpływało na kształt artystycznych realizacji. Szczególnie ważne w kontekście Wrocławia okazało się odniesienie do niszczycielskiej mocy żywiołu wody, prowadząc artystów i publiczność do wspomnienia tak zwanej Powodzi Stulecia z 1997 r.

W niniejszym katalogu zamieściliśmy fotografie kilkudziesięciu artystycznych realizacji zaprezentowanych podczas 11. edycji SURVIVALU, opatrując je komentarzami Joanny Kobyłt, Anny Stec, Pawła Jarodzkiego, Antoniego Burzyńskiego, Daniela Brożka, Wojciecha Pukocza i naszymi własnymi. Mamy nadzieję, że powstały w ten sposób przewodnik po Przeglądzie, wzbogacony dodatkowo o szersze, pogłębione teksty, czy to prezentujące Scenę Dźwiękową SURVIVALU, podsumowujące zrealizowane wykłady i debaty, omawiające realizacje wideo pokazane w sekcji DOUBLE DREAM, czy też zbierające w całość rozproszone wątki tematyczne i tropy myślowe tego złożonego projektu, okaże się interesujący i użyteczny dla Czytelnika.

Dziękujemy wszystkim artystom, współpracownikom i publiczności, która zechciała popłynąć z nami w tę podróż.