Efekt dominacji

Autorzy Iwona Ogrodzka   Piotr Blajerski
Gatunek Wideo
Edycja Survival 16

„Świat należy do tych niepokornych, którzy mają odwagę skakać w nieznane, a po drodze budować skrzydła”. Jan Kulczyk „W ostatnich tygodniach media obiegła dyskusja o rasistowskiej i nieetycznej kampanii reklamowej promującej najnowszy sezon programu TVN Efekt domina. Program emitowany na jednej z najpopularniejszych stacji telewizyjnych już od kilku lat promuje działalność Kulczyk Foundation i głównej bohaterki programu, Dominiki Kulczyk. Na tegoroczny SURVIVAL zaproponowaliśmy film found footage zrealizowany w oparciu o program Efekt domina. Interesuje nas nie tylko rasizm i europocentryczny charakter telewizyjnej produkcji, ale również fakt, że dla wielu widzów problemy bohaterów Efektu domina zostają przysłonięte przez atrakcyjną wizualnie, a co za tym idzie, perwersyjną stronę programu. Interesuje nas również główna bohaterka – Dominika Kulczyk – jej przerysowane gesty i naiwne, trącące fałszem wypowiedzi. Czy miliarderka-celebrytka jest współczesnym role model Polaków? Obiektem pożądania? Czy w widzach TVN-u nie pokutuje potrzeba odnalezienia we współczesnym świecie szlachcianki- dziedziczki? Osoby, która ma pieniądze i wpływy, jest dobrotliwa i »szlachetna«. Jako artyści podejmujemy się krytyki działalności Kulczyk Foundation i wskazujemy na zastosowane w programie TVN-u przekłamania i mechanizmy propagandowe. Istotna jest dla nas kwestia etyczności biznesu Kulczyków, którego działalność niesie ogromne ryzyko dla środowiska i lokalnych społeczności. Film Efekt dominacji odpowiada na zadane w tekście kuratorskim pytanie o rolę sztuki w świecie kapitalizmu.” I.O., P.B.

 

fot. Małgorzata Kujda

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności