CHURCH DEMOLITION
W filmie mamy do czynienia z beznamiętną relacją z burzenia kościołów. To nie zdarza się zbyt często, niszczenie świątyń stanowi w Polsce tabu kulturowe. Praca ta jest rodzajem dokumentu. Skupienie się na „akcji”, z całkowitym pominięciem warstwy znaczeniowej, bez opisu i analizy sytuacji, w jakiej mamy do czynienia z podjęciem decyzji o zburzeniu świątyni, w Polsce wygląda jak profanacja obiektu sakralnego. Film można odczytywać jako oskarżenie współczesnej kultury o lekceważenie sfery sacrum. Można wyczytać także inne znaczenia, jak choćby fascynacja współczesnej kultury obrazami katastrof i destrukcji, lecz i koncepcja ruiny (od której zaczęło się nasze dzisiejsze poczucie historii). Film może być też interpretowany jako reakcja na ideową dominację Kościoła Katolickiego w Polsce i rodzaj symbolicznej fantazji, „zemsty” na nim. Nawiązuje do gier komputerowych i chłopackich zainteresowań „demolką”.
> Magda Ujma
fot. Peter Kreibich