Tester

Artists Karina Marusińska
Genre Action   Object
Edition Survival 10

W umieszczonym pod natryskiem kryształowym flakonie, wypełnionym najbardziej namacalnym efektem wysiłku sportowców – ich potem – ordynarność cieczy kłóci się z elegancką formą, w jaką została opakowana. Tester wiódł widza ku konkluzji, że pot atletów to nie zwykła ludzka wydzielina; że znaczy coś więcej, bo sportowcy to niejako nadludzie, wybrańcy bogów. Nazwę instalacji Kariny Marusińskiej odczytywać można jako subtelną grę słowną. Stojący na podświetlonym postumencie samotny flakon może być rzeczywiście znanym z drogeryjnego żargonu testerem. Jego zawartość natomiast – zebrany w męskiej szatni pot – to bez wątpienia test, ale nie zapachu ekskluzywnego pachnidła, a tego, gdzie przebiegają granice interakcji ze sztuką. Publiczność, przyzwyczajana latami do muzealnego modelu odbioru „patrz, ale nie dotykaj”, zachęcona została do tego, by gwałtownie z nim zerwać – pozwolić skropić się cudzym potem i dać sztuce dotknąć się w najbardziej dosłownym sensie.

> Kuba Żary

 

fot. Peter Kreibich