Hymn Jeruzalem
Hymn Jeruzalem / Jerusalem Hymn
wideo, 3’35”
głos: Joseph Devine
Czy jego krok ongi deptał głaz?
audio i wideo (stereo), 6’48” głos: JU-EH
Podróż w czasie – budowanie państwa na Bliskim Wschodzie
oprogramowanie komputerowe, podręczniki do historii dla szkół średnich głos: Or Zubalsky
Punktem wyjścia instalacji jest powszechnie znana i ceniona brytyjska pieśń patriotycz na Jerusalem Hymn – do poematu Williama Blake’a z 1804 r. muzykę skomponował Hubert Parry w 1916 r. Assaiianalizuje utwór we współ czesnym kontekście, skupiając się na kwestiach dotyczących religii, polityki, głosu oraz polityki słuchania. W tym wykonaniu hymnu obraz Je rozolimy jest ponownie wyobrażany,jeszcze raz przetłumaczony oraz na nowo performowany.
Wiersz Blake’a, którego właściwy tytuł brzmi And Did Those Feet in Ancient Time, powstał pod czas rewolucji przemysłowej w Anglii i odnosi się do stopniowego ograniczania praw brytyj skich chłopów przez tzw. Enclosure Acts, które sprywatyzowały wspólną ziemię i zmusiły wielu z nich do wyjazdu do miast. Utwór czerpie z po pularnej na Wyspach legendy, według której Je zus odwiedził Anglię w nieudokumentowanym w Nowym Testamencie okresie swojego życia. Sama Jerozolima jest natomiast często wyko rzystywana jako metafora Nieba przez Kościół Anglii, a także inne Kościoły chrześcijańskie.
W prezentowanej realizacji Joseph Devine, stu dent języka arabskiego o irlandzko-szkockich korzeniach, wykonuje hymn w różnych lokaliza cjach (Anglia, Irlandia i Palestyna) po arabsku i po angielsku, badając w ten sposób wpływ kontekstu na wydźwięk utworu.
Brytyjska okupacja Palestyny w XX w. nie tylko okazała się katastrofą polityczną ze względu na zantagonizowanie Arabów i Żydów oraz podsy canie ich tendencji nacjonalistycznych, ale także doprowadziła do zderzenia obrazów duchowej Jerozolimy z tą ziemską. Zgodnie z wizją Bry tyjczyków okupowana Jerozolima przekształ ciła się w „biblijny park rozrywki”, w którym dziedzictwo przeszłości było ważniejsze niż nowoczesność. Ten rozdźwięk między dwiema wizjami miasta pogłębił się jeszczebardziej za sprawą skomponowanego przez Parry’ego hymnu z 1916 r., który legitymizował brytyjskie rządy kolonialne.
Romantyczna wizja imperium brytyjskiego, nad którym słońce nigdy nie zachodzi, została na nowowyobrażona w stworzonym we współpra cy z kantońskim sopranistą JU-EH imersyjnym doświadczeniuaudiowizualnym. Ćwiczenie śpie wu w Disneylandzie na Florydzie stało się aktem samoorientalizacji kiedy Assali odnosił się do marokańskiej wioski, a JU-EH do japońskiej.
Z kolei w części Podróż w czasie – budowanie państwa na Bliskim Wschodzie Or Zubalsky zestawia brytyjski hymn z fragmentem izrael skiego podręcznika do historii, ukazując sche maty legitymizacji w kolonialnej pedagogice osadników. Te podręczniki są wycięte by ujawnić jedyne zawarte w nich zdjęcie AI-Nakby w 1948 zachęcając do pogłębiania wiedzy i większe go zainteresowania się trwającą w Palestynie katastrofą