Klatka

[mieszkanie nr 10 w kamienicy gminy żydowskiej]

autor zdjęć: Miguel Nieto
kurator: Magda Ujma

Teresa Czepiec-Chwedeczko zaprezentowała pracę dotyczącą emocjonalnego odbioru zamkniętej przestrzeni. Za pomocą symultanicznie wyświetlanych projekcji, zajmujących przeciwległe ściany, przemieniała pokój w przestrzeń o całkowicie odmiennym charakterze. Ciasne pomieszczenie zostawało dzięki filmom otwarte i zmienione w niekończący się korytarz. Ściany pokoju ulegały nagłemu unicestwieniu, otwierały się jednak na przestrzeń niczyją, bezosobową. Projekcji towarzyszył dźwięk jakiegoś mechanizmu, warkot, który się urywał, a potem znowu pojawiał. Był to hałas pracującej windy. Korytarze zostały pokazane z perspektywy osoby wiezionej na wózku, zatem z dość niewielkiej wysokości. Lamperie i podziały ścian płynnie przenikały się z rzeczywistymi podziałami architektonicznymi pokoju. Ściany na projekcji były pokryte lamperiami, rytmicznie pojawiały się serie takich samych drzwi i rzędy okien z paprotkami. Widz mógł poczuć się wciągany w przestrzeń bez właściwości, którą można znaleźć w odhumanizowanych instytucjach, jak szpitale, domy opieki społecznej, biura, urzędy. Sugestywny obraz tworzył atmosferę bezsilności. Czujemy się jak Józef K. Nie ma drogi odwrotu, ta architektura sprawuje nad nami władzę.

> Magda Ujma