Nothing More, Nothing Less
Praca Michała Smandka Nothing More, Nothing Less została ulokowana w korycie starorzecza Odry, nazywanego Czarną Wodą lub Czarnym Potokiem (z niem. Schwarzwasser), na odcinku rzeki znajdującym się na terenie wrocławskiego Zalesia, a zatem w znacznym oddaleniu od większości centralnych wydarzeń Przeglądu. Instalacja zbudowana w oparciu o szklane elementy – akwaria – została zanurzona w akwenie, wykorzystując fizyczne właściwości wody, siłę jej wyporu i ciśnienia. Powstały w ten sposób układ brył, uformowanych z cieczy, nie zmieniał objętości wody, ale zgodnie z zamierzeniem autora – jedynie jej kształt. Usytuowanie instalacji w kameralnym i zacisznym miejscu współgrało z jej kontemplacyjnym charakterem. Tytułowe „ani więcej, ani mniej” odnosiło się do zjawiska równoważenia się w przyrodzie przeciwstawnych sił. Paradoksalnie, artystyczny zamysł został nieoczekiwanie skonfrontowany z jedną z nich, kiedy w następstwie obfitych opadów deszczu instalacja czasowo zniknęła pod taflą gwałtownie podniesionej w rzece wody.
> Anna Kołodziejczyk
fot. Michał Smandek