Obecność
„Obecność (fragment większej całości) 2010” to szczególna odpowiedź na kuratorskie hasła tegorocznej edycji Przeglądu, które miały inspirować artystów do poszukiwań w obrębie nierozerwalnych z historią Schronu pojęć takich jak: pustka, kryzys, nieobecność. Zbiór dwudziestu tabliczek, będących imitacją ozdobnie grawerowanych tabliczek muzealnych, został rozproszony w wybranych przez artystę miejscach w Schronie – zarówno w sąsiedztwie realizacji innych twórców, jak i w miejscach zupełnie przypadkowych. Sytuowanie podpisów obok różnego rodzaju urządzeń, drzwi i komórek miało sugerować obecność w tej nie-ekspozycyjnej przestrzeni dzieł sztuki. Gest ten nabierał mocy zwłaszcza wobec realizacji, które, operując elementem iluzji, rezygnowały z wyrazistości i stawały się niezauważalną, niemal naturalną częścią Schronu. Ze względu na ich niewielkie gabaryty i skromny nakład siła oddziaływania tabliczek była bardzo subtelna. Wiele wskazuje na to, że artysta podjął kontrolowane „ryzyko”: deklarowana „Obecność” skazywała samą siebie na nieobecność.
fot. Justyna Fedec (1, 3), Katarzyna Kondratczyk (2, 4)