Panoramiczny Performans Miejski
projekt kuratorski: „Quarantena”
kurator: Magdalena Zięba
W Panoramicznym performansie miejskim, zrealizowanym w jednym z biznesowych centrów świata, dzielnicy Canary Wharf w Londynie, artystka odnosi się do zjawiska globalizacji i, w konsekwencji, zdehumanizowania jednostki, która zdaje się być zagubiona w „płynnej rzeczywistości”, której jedyną wartością jest pieniądz. Z punktu widzenia jednostki, performans może być również odczytywany jako krytyka sytuacji współczesnego emigranta, który wrzucony w chaos metropolii, musi odnaleźć w niej swój własny rytm. Miasto ukazane jest zarówno jako tło działania, ale również jak rodzaj wielkiej instalacji o własnej emocjonalności. Traktując je w sposób symboliczny, Kostecka przekłada jego mroczną, pulsującą energię na ruchy własnego ciała. Performans jest trawestacją wyreżyserowanego przez Tadeusza Kantora w Łazach Panoramicznego happeningu morskiego z 1967 r. Happening został odtworzony w 2013 r. przez Marinę Abramović i Boba Wilsona na plaży przy The Watermill Center (Nowy Jork). Zatem odwołanie się do dzieła guru awangardy europejskiej, którego twórczość znana była również na Wyspach Brytyjskich (głownie w Edynburgu, dzięki mecenatowi Richarda Demarco), stanowi dla Michaliny próbę stworzenia konceptualnej więzi między wieloma aspektami: centrum i peryferiami twórczości artystycznej, siłami natury a siłami cywilizacji, a także pomiędzy losem współczesnych polskich twórców a perypetiami artystów tworzących w Polsce, w warunkach artystycznej propagandy lat 70. Artystka inscenizuje ruchy dyrygenckie, starając się naśladować pozy Edwarda Krasińskiego z 1967 r. – odtwarza tym samym przeszłość, stwarzając ją na nowo.
> Magdalena Zięba
fot. Justyna Fedec