Gęsty w żółcieniach, z cyklu „Realizm Wulgarny”

Autorzy Halina Trela
Gatunek Malarstwo
Edycja Survival 13

Cykl prac malarskich z serii „Realizm wulgarny” powstał w oparciu o eksplorację kartotek policyjnych dotyczących osób poszukiwanych listem gończym. Zainteresowanie artystki motywem portretu w malarstwie tym razem skupiło się na zagadnieniu „utraty twarzy”. Publikacja wizerunków osób podejrzanych o przestępstwa to nie tylko pozbawianie człowieka prawa do prywatności, lecz także „odebranie mu jego twarzy”.
Jednemu z portretowanych przestępców artystka nadała przydomek Gęsty, na podobieństwo znanych z doniesień prasowych ksyw prawdziwych gangsterów, takich jak: Masa, Oczko czy Baleron. Tytułowa „żółcień” to użyta w portrecie charakterystyczna barwa tła, mająca za zadanie przełamanie surowości policyjnych fotografii. Żółta barwa pomaga ocieplić wizerunek przestępcy. Jego twarz, agresywna i wyzuta z emocji, po dłuższym oglądzie nabiera innych, nieco łagodniejszych cech. Elementem dopełniającym galerię portretów jest ławka stojąca na środku sali, umożliwiająca „kontemplację” wizerunków dalekich od wzniosłości.