Inny Kraj, 2021

  • 12’47”

Projekt jest tworzony przez dwóch polskich artystów, których osobiste związki z Holandią i Polską oraz czas lockdownu doprowadziły do krytycznej refleksji na temat sytuacji politycznej i społecznej w obu krajach. Pozostawanie w jednym miejscu przez dłuższy czas uwypukliło istniejące już wcześniej problemy i zawiodło do kreślenia utopii „kraju idealnego”, w którym chcieliby żyć i tworzyć. „Kraj idealny” w wyobrażeniu Jaźnickiego i Kamińskiego okazał się społeczeństwem, które daje na tyle siły wewnętrznej, że nawet obelga traci na znaczeniu, nie boli i nie rani. W wideo artyści wykorzystują gest opluwania, który przenoszą z filmów homoerotycznych. Czynność, która przez wielu postrzegana jest jako odpychająca i poniżająca, tu staje się częścią gry. Plucie nabiera innego znaczenia – obelga zostaje zaakceptowana i przestaje być zniewagą. Film jest rejestracją powolnego procesu fizycznego doświadczania i reagowania samych performerów na akt opluwania drugiego człowieka i przyjmowania plwociny na własne ciało. Gest ten, oparty na napięciu pomiędzy erotyką a poniżeniem, przywołuje społeczne mechanizmy wykluczenia i sposoby oporu wobec wyobcowania ze wspólnoty. Pytanie, czy sam akt opluwania może być neutralny i pozostać zwykłym fizycznym gestem bez znaczenia nadanego mu przez społeczeństwo, dotyczy możliwości przekroczenia dominujących i powszechnych schematów myślenia i samego wyobrażenia pozytywnej alternatywy działania państw i wspólnot.