Pondus

Autorzy Karolina Brzuzan
Gatunek Instalacja
Edycja Survival 12

projekt kuratorski: „Światło naturalne”
kurator: Antek Burzyński

Rzeźba powstała w reakcji na zastaną na miejscu sytuację. Okazało się, że w załomie budynku Wydziału Farmacji zadomowił się człowiek. Ponieważ w wielu pracach Karolina Brzuzan zajmuje się problemem głodu i związaną z nim walką o przetrwanie, nieunikniona stała się konfrontacja jej postawy artystycznej z realnym problemem widocznym pod samymi drzwiami festiwalowego budynku.

Instalacja wykonana jest z trzech metalowych prętów – aluminiowego, miedzianego i stalowego. W pewnym stopniu odnoszą się one do historycznych epok kończących się czasem żelaza – tym, w którym żyjemy. Ważniejsza jednak jest bezpośrednia wartość użytych materiałów. Surowce podstawowe mają zwykle niezmienną wartość, zdarza się, że stają się środkiem płatniczym tak, jak były nim przed wiekami. Mimo że obecnie obraca się nowymi surowcami, jak aluminium, zasada jest ta sama. Ważna jest również cena kruszcu, surowca. W przeciwieństwie do większości wytworów przemysłu i kultury, wartość metali pozostaje niezmienna. Niezależnie od tego, czy jest nowym produktem, czy zużytym odpadem, posiada wciąż stałą wartość podstawową. Nieraz przetapiano już puchary na złote monety, dzwony na armaty a armaty na pomniki.

Ta praca jest próbą transferu wartości, nie bezpośredniego, gotówkowego, lecz być może nawet bardziej uniwersalnego i bezwzględnego, niezależnego od umowy społecznej. Pod formą przypominającą sztukę minimalistyczną kryje się zachęta, a przynajmniej możliwość dokonania takiego transferu, od budżetu produkcji, który wyznaczył długość prętów, do społeczeństwa.

[wydaje mi się trochę niewłaściwe, powiedzieć wprost, że sugerujemy kradzież]

> Antoni Burzyński

 

fot. Justyna Fedec