Soothing Spaces
W filmie artystki skupiły się na obserwacji estetycznych, wystylizowanych elementów wystroju centrów handlowych. Widz patrzy zatem na monotonny obraz ryb pływających w wielkim akwarium, słuchając przy tym elektronicznej muzyki, stworzonej specjalnie do filmu. Obraz i dźwięk działają kojąco, wyciszająco. Można jednak powiedzieć, że artystki uchwyciły podstępną strategię rynkową. Kojące działanie rozbraja gościa galerii handlowej, który dobrze się czując, jest bardziej skłonny do wydawania pieniędzy. Przestrzenie o takim charakterze, jak uchwycone na filmie, są emblematyczne dla późnego kapitalizmu. Nasz świat to świat centrów handlowych, które przejmują funkcję współczesnych centrów rozrywki, miejsc spędzania czasu, przestrzeni poł-publicznych. Przestrzenie takie oferują dobrostan, pod warunkiem milczącej akceptacji ich reguł. A reguły te sprowadzają się do bycia pokornym klientem, ulegającym iluzji niekończącego się kupowania jako środka na zyskanie szczęścia.
> Magda Ujma
fot. Justyna Fedec