The Wind Under the Door, 2020
Utwór jest interpretacją fragmentu drugiej części Ziemi jałowej z zawartą tam metaforą stanów paranoidalnych, m.in. w formie tytułowego cytatu z Orzecznictwa diabła (1610) Johna Webstera. Bazuje na nagraniach dźwiękowych zrealizowanych podczas warsztatów Lullabies to Wake Up prowadzonych przez Zorkę Wollny w 2019 roku. Poświęcone wykorzystaniu głosu (śpiewu, szeptu, pomruków) w łagodzeniu stanów lękowych były próbą zmierzenia się z pytaniami i wątpliwościami, które nachodzą człowieka wieczorem lub nad ranem, często spędzając sen z powiek. Akuzmatyczna forma kompozycji odwołuje się zarówno do pełnego wagnerowskich zjawisk dźwiękowych poematu T.S. Eliota, jak i jego adaptacji w formie eksperymentalnego słuchowiska z 1979 roku Elżbiety Sikory, jednej z pierwszych polskich kompozytorek muzyki elektronicznej.
fot. Małgorzata Kujda