Time of the Last Wastelands, 2019

Autorzy Lars Preisser
Gatunek Wideo
Edycja Survival 18

Po powrocie do rodzinnego miasta po kilku latach spędzonych za granicą Lars Preisser zauważył, że nieużytki, które były ważnym elementem miejskiego krajobrazu Berlina w czasach jego młodości, szybko znikają. Obszary powstałe na skutek zniszczeń z czasów II wojny światowej, które w latach 90. były placem zabaw dla całego pokolenia, zapełniały się nowymi budynkami w miarę postępującej gentryfikacji stolicy Niemiec oraz wzrostu zamożności i pozycji politycznej miasta. Nieużytki, które były nie tylko miejscami pamięci, ale także częścią tożsamości miasta w doświadczeniach życiowych jego mieszkańców, zostały zastąpione nową architekturą, reprezentującą napływ kapitału i zmianę społeczno-politycznego charakteru miasta. Preisser eksponuje nostalgiczność spojrzenia na własne dzieciństwo przez wykorzystanie środków wizualnie i technologicznie anachronicznych. Używa starej, niedoskonałej kamery 16 mm, która tworzy efekt skapywania światła poza krawędzie. Zeskanowane i zdekonstruowane kadry układają się w quasi- -pokaz slajdów, który stawia pod znakiem zapytania filmowy charakter wideo i w tempie jednej klatki na sekundę odlicza czas do zniknięcia ostatnich pustkowi Berlina. Połączenie elementów analogowych i cyfrowych w duchologicznej szacie nawiązującej do estetyki lat 90. wskazuje na mechanizmy pamięci, w których nostalgiczne wspomnienia nie pokrywają się z obrazami transformacji teraźniejszości, lecz składają się na desperacką próbę ocalenia tego, co znane.

 

fot. Małgorzata Kujda