Trójwarstwy

Autorzy Paweł Romańczuk
Gatunek Performans
Edycja Survival 15

wykonawcy: Paweł Romańczuk, Tomasz Orszulak (Małe Instrumenty, Samoróbka)
kurator: Daniel Brożek

Przestrzenna kompozycja na instalację akustyczną, dwukanałową taśmę i naturalną akustykę sali wykładowej Audytorium Chemii opiera się na zjawisku rozwarstwienia dźwięku – jego źródła i pogłosu, realnego i przetworzonego, statycznego i ruchomego. Czerpiące z doświadczeń sztuki kinetycznej, muzyki elektroakustycznej i eksperymentów z przestrzenią dźwiękową działanie performatywne staje się próbą czasowego przemienienia sali audytoryjnej w instrument muzyczny i wyzwaniem rzuconym słuchowym nawykom publiczności.

 

Muzyka, którą komponuję, „ożywa” tylko i wyłącznie wtedy, kiedy WYBRZMIEWA JAKO CZĘŚĆ ARCHITEKTURY  / staje się CZĘŚCIĄ ARCHITEKTURY, w której WYBRZMIEWA. To, co brzmi jakby przytępione, omdlałe, albo uwięzione, niczym nadmiar energii próbującej się wyzwolić, staje się fizycznym bytem, stworem „ożywającym” w kontekście jego inscenizacji w architekturze danej przestrzeni. To nie jest jedynie poetycka wizja. Mowa tu o pryncypiach fizyki dźwięku. O tym, co akustycy nazywają przewodzeniem poprzez strukturę w przeciwieństwie do przewodzenia „drogą powietrzną”. Im większa prędkość dźwięku, tym większa długość fali dźwiękowej. Dźwięk porusza się znacznie szybciej w ciele stałym niż w powietrzu.

Maryanne Amacher, Wskazówki pracy z wielkimi falami powstałymi w wyniku przewodnictwa dźwięku przez strukturę architektoniczną, tłum. J. Stasiowska, „Glissando” 2017, nr 31.

 

https://soundartforum.bandcamp.com/track/tr-jwarstwy-triple-layers

 

fot. Małgorzata Kujda

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności