Ucichle echa

Autorzy zoutezee
Gatunek Dźwięk   Instalacja
Edycja SURVIVAL 22

,,Fala ludzka stała nieruchomo przed pomnikiem, a tak cicho, że znad dachów spływały na nią niedochodzące tu nigdy odgłosy dzwonów dalekich.”

Zygmunt Wasilewski, sekretarz Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Adama Mickiewicza w Warszawie, 1898

Górujący nad warszawskimi ulicami pomnik Adama Mickiewicza, odsłonięty w 1898 r., jest obecny w narodowej pamięci jako jeden z symboli polskiej niepodległości. Ucichłe echa to hołd złożony temu wydarzeniu z wieży, która niegdyś także wznosiła się nad radosnym tłumem. Zdekonstruowane elementy dzwonu symbolizują dążenie do wolności mimo ograniczeń, kontrastując stłumiony zgiełk ze słyszalnym echem. Inspiracją do powstania pracy było to, że podczas ceremonii odsłonięcia pomnika jedynym akcentem dźwiękowym była opera Halka Stanisława Moniuszki. To, co słyszalne, przekracza granice jako zakodowane alfabetem Morse’a częstotliwości wydobywające się ze specjalnej ławki, a materiały wizualne przeplatają ciszę i dźwięk. Niemal namacalna, zmysłowa melodia autorstwa uciszonej kompozytorki Filipiny Brzezińskiej podkreśla ludzką odporność, zachęcając słuchaczy do zastanowienia się nad znaczeniem wolności pośród dojmującej, wymuszonej ciszy. W prezentowanej realizacji praktyczność łączy się z artyzmem, zapraszając odwiedzających do dotykowej interakcji z instrumentem. Odbiorcy mogą poczuć teksturę poszczególnych elementów instalacji oraz zanurzyć się w słuchowym i wizualnym aspekcie tej stworzonej do kontemplacji pracy. Każdy dotyk uruchamia dźwięk – echo nieprzemijającego ducha wolności. W 1898 ceremonia odsłonięcia pomnika rozpoczęła się legendarnymi 15 minutami ciszy. W takim czasie osoby przebywające w wieży mogą teraz usłyszeć przeszłość rezonującą w teraźniejszości. Otrzymywane dzięki kontaktowi z instalacją zoutezee doznania dotykowe i dźwiękowe gwarantują głębokie doświadczenie oraz niezapomniane wrażenie.

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności