Wszędzie
Praca Piotra Kmity „Wszędzie…” była jednocześnie żartobliwa i gorzka. Nawiązywała ona do zainstalowanej na elewacji Schronu słynnej realizacji Stanisława Dróżdża „Było, jest, będzie”, znanej także jako „Klepsydra”. Kmita zaproponował drobną ingerencję (jedynie na fotografii Schronu z pracą Dróżdża – to kolejna z serii prac pokazanych w postaci niezrealizowanego projektu) w klasyczne już dzieło – tak drobną, że pozostała ona dla większości widzów niezauważalna. Zastąpienie słów „było”, „jest” oraz „będzie” innymi („wszędzie”, „kurwa”, „bydło”) nad wejściem do budynku uszło uwadze publiczności dzięki zastosowaniu tej samej czcionki i proporcji napisów co w pracy wybitnego wrocławskiego artysty. Powstał w ten sposób komentarz do powierzchowności w odbiorze wielkoformatowych komunikatów umieszczanych w przestrzeni publicznej oraz ogólnego braku uwagi charakterystycznego dla współczesności, przesyconej nadmiarem często bezwartościowych treści, w którym trudno jest wyodrębnić to, co prawdziwe, powstałe z autentycznej potrzeby i nienastawione na zysk.
fot. Katarzyna Kondratczyk