Wydźwięki
we współpracy z Chórem Kameralnym Politechniki Wrocławskiej
Scena Dźwiękowa
Projekt otrzymał Nagrodę Publiczności ufundowaną przez OKRE Development
[…] Relacją pomiędzy dźwiękiem i architekturą zajął się także Bouke Groen, dla którego istotne są niewidzialne prądy, podteksty, ukryte nastroje (undercurrents) – podstawowe mechanizmy takie jak filtry percepcyjne, konsens społeczny, prywatne motywacje lub też niewypowiedziane fundamentalne przekonania kształtujące nasze relacje z innymi ludźmi i światem wokół nas. Z tej perspektywy Groen proponuje tony harmoniczne wzmacniane pogłosem w przestrzeni architektonicznej jako metafory subtelnego uwikłania, konotacje, które utrzymują się pod powierzchnią. Każda przestrzeń rezonuje innymi częstotliwościami, zjawisko to wynika z wielkości, kształtu i rodzaju ścian konkretnego pomieszczenia. Mapując w ten sposób szpital, Groen wraz z pomocą kompozytorki Renske de Boer stworzyli utwór na chór, którego każda część była dedykowana wybranym przestrzeniom budynku i częstotliwościom najbardziej w nich rezonującym. Dopiero w wykonaniu śpiewaków szpitalne przestrzenie ujawniły swoje właściwości i wybrzmiały specjalnie dla nich napisaną muzyką tłumaczącą architekturę na dźwięk ludzkiego głosu, który nie posługując się mową, w subtelny i zmysłowy sposób opisywał to konkretne miejsce. […]
Małgorzata Miśniakiewicz, Utajone, [w:] Przegląd Sztuki SURVIVAL 17. Katalog, Wrocław 2019, s. 64-65.
fot. Małgorzata Kujda