Zmieciemy ślady niemieckiego panowania na Śląsku
kurator: Dy Tagowska
Szaberplac to wrocławskie targowisko powstałe w powojennym 1945 roku. Handlowano tam przedmiotami z niemieckich domów, które często grabiono w akcie dzikiej rewindykacji. Szemrane uniwersum Szaberplacu było tryumfem bujności i życia wracającego do zrujnowanego miasta, a zarazem rajem kanciarzy i plądrowników. Niełatwo jest prosto ująć to miejsce, które wymyka się także moralnej ocenie. Palimpsest różnorodnych treści bazaru – połączenie bezładu, brudu i drogocennej urody przedmiotów wystawionych na sprzedaż wśród pyłu i zgliszczy – można próbować oddać w narracji pełnej kontrastów i pęknięć. Namalowałem obraz-obiekt, w którym w technice kompozycyjnego kolażu zlepiam przeciwieństwa. Obraz składa się ze szkicowego zapisu nerwowej krzątaniny na Szaberplacu; ten fragment powstał w oparciu o dokumentalne fotografie. Widok rytmów kłębiącego się tłumu jest połączony z namalowanymi fragmentami przedmiotów: częściami fornirowanych, XIX-wiecznych mebli niemieckich, detalami katarynek i fortepianów. W całość została wklejona fotografia przedstawiająca spod krzesła z niemieckiego urzędu, gdzie wypalono godło III Rzeszy. To zwyczajne krzesło, znalezione przez mojego brata na śmietniku w Warszawie kilka lat temu, jest dla mnie łącznikiem – rzeczą, której autentyzm uprawomocnia opowieść.
Tytuł obrazu Zmieciemy ślady niemieckiego panowania na Śląsku zaczerpnięty jest z Polskiej Kroniki Filmowej z 1945 roku.
> Jan Mioduszewski