Przejście

Autorzy Jerzy Kosałka
Gatunek Instalacja
Edycja Survival 9

Gęsi, jedna za drugą, idą przez trawnik w parku. Niby nic nadzwyczajnego, tyle tylko że gęsi – każda kolejna głębiej od poprzedniej – zatapiają się w grunt, nikną w nim po to, by wyłonić się po przeciwnej stronie ścieżki, którą przecinają. Przejście Jerzego Kosałki to pastisz rzeźby pod tym samym tytułem autorstwa Michała Potockiego, która stoi przy ulicy Świdnickiej we Wrocławiu, tuż przy skrzyżowaniu z ulicą Piłsudskiego. To bardzo polityczna praca (wbrew intencji samego autora, który podkreślał wielokrotnie, że wykonał dzieło apolityczne), bo, po pierwsze, zadaje ona pytanie o to, kto ma prawo do decydowania o tym, co umieszcza się w przestrzeni publicznej i jak się ją użytkuje, a po drugie – sama stała się przyczyną żywego negocjowania tego prawa do otoczenia. Artysta, w trosce o bezpieczeństwo plastikowych gęsi wzbudzających duże zainteresowanie bawiących się w okolicy dzieci, postanowił pracę ogrodzić. Ten, wydawałoby się, nic nie znaczący gest spowodował jednak duże utrudnienie dla osób na co dzień korzystających z niepozornej ścieżki przecinającej trawnik, na którym stanęła praca. Kolejne dni upłynęły artyście na zapobieganiu próbom przekroczenia prowizorycznego ogrodzenia przez spieszących się dokądś przechodniów lub bawiące się dzieci – nie zawsze udanym.

 

fot. Jerzy Kosałka (1), Magdalena Szady (2), Justyna Fedec (3), Peter Kreibich (4)

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności