Buzzwords
„Buzzwords – słowa-szumy, słowa-wytrychy, od których roi się w mediach, stanowią nagłówki gazet, pobrzmiewają w potocznych small talkach i debatach publicznych. Projekt pt. Buzzwords odnosi się do pojęć budujących słownik powszechnego dyskursu, dotyczącego realiów gospodarczych i ekonomicznych. Pierre Bourdieu zauważa, że dyskurs ten sprowadza się do »neoliberalnej nowomowy «, czyli specyficznego języka mediów, ekonomistów i innych »ekspertów«, który narzuca dwuwartościowe kategorie językowe, a co za tym idzie dualistyczny system wartości. Instalacja typograficzna opiera się na hasłach- antonimach, zaczerpniętych ze słownika diagnozowanej przez Bourdieu »nowomowy «. Towarzyszy im krótki, zapętlony cytat z filmu opartego na powieści Jerzego Kosińskiego »Wystarczy być«. Bohater – Los O’Grodnick – jest człowiekiem ograniczonym emocjonalnie, żyjącym w izolacji. Zrządzeniem losu trafia do środowiska elit politycznych i gospodarczych, a jego prostolinijne wypowiedzi na tematy dotyczące ogrodnictwa zostają zinterpretowane jako metafora sytuacji ekonomicznej w kraju. Casus O’Grodnicka metaforyzuje opisywany przez Bourdieu problem pustosłowia i sądów formułowanych na skróty, które organizują debaty publiczne dotyczące m.in. ekonomii i gospodarki.”
D.M.
fot. Małgorzata Kujda