Kraina pieczonych gołąbków

Autorzy Małgorzata Mycek
Gatunek Malarstwo
Edycja Survival 21
  • akryl na banerze, 2023

Wyzyskiwana do granic możliwości warstwa chłopska przez stulecia przekazywała sobie opowieść o Kukanii, legendarnej krainie obfitości i niezmąconego odpoczynku, w której stoły są zawsze pełne, a w rzekach płynie najlepsze wino. Był to wymarzony azyl od głodu i wyzysku. Dla osób na wyższych szczeblach drabiny społecznej stanowił jednak przedmiot drwin; był także dowodem na gnuśność i prostactwo chamów. Kukania różniła się znacząco od wyrafinowanej antycznej Arkadii. Te skrajnie różne wyobrażenia krainy szczęśliwości mówią wiele o historii wyzysku i przemocy klasowej, która wcale nie skończyła się wraz z upadkiem feudalizmu. System klasowy ewoluował, przystosowując się do rzeczywistości kapitalizmu, przez co zależności wydają się mniej czytelne. Współcześnie to korporacje i państwa zastąpiły feudalnego pana w roli szafarzy arbitralnych wykluczeń i opresji. Inspirując się obrazem Pietera Bruegla z 1567 roku przedstawiającym odpoczywających mężczyzn, Małgorzata Mycek stworzyła własne wyobrażenie legendarnej Kukanii osadzone we współczesnym świecie – wolne osoby odpoczywające na plaży, żyją w harmonii ze zwierzętami i wspierają się wzajemnie. Kukania Mycek to przestrzeń wolna od mansplainingu, transfobii, wyzysku i wszelkiego rodzaju przemocy. Obrazy powstały w technice akrylu na banerze, w której odpady z drukarni wielkoformatowej stają się substytutem płótna. Technika ta została odkryta przez artystkę w czasie kryzysu finansowego, który uniemożliwiał jej zebranie pieniędzy na materiały do pracy.

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności