The Mechanical Kisser

Autorzy Maja Miro
Gatunek Dźwięk   Instalacja
Edycja Survival 21
  • instalacja dźwiękowa, 2023

W 1737 roku J. Vaucanson zbudował „Mechanicznego Flecistę”. Była to figura grająca na rzeczywistym instrumencie: zgodnie z wymogami barokowej techniki gry poruszała palcami, językiem oraz wysuwała brodę, korygując wysokość dźwięków. Ukryte w „ciele” dukty pozwalały na kontrolę ilości wdmuchiwanego powietrza.

Automat przyniósł Vaucansonowi sławę, pieniądze i miejsce we Francuskiej Akademii Nauk, dla której twórca przygotował opis Flecisty. Niestety sam android zaginął.

W 2022 roku pracowałam nad budową własnego instrumentu, opierając się na diagnozie moich „fletowych potrzeb wykonawczych”. Tak powstał prezentowany w instalacji „The Perfect Kisser”.

Brzmieniowa idea instrumentu zainspirowana jest dźwiękami pustych nabrzeży i portów. Wiatr spotyka tam obiekty, którymi porusza, o które się rozszczepia.

Użyty w instalacji instrument „The Perfect Kisser” eksploruje poszumową sferę dźwięku fletu. Wszystko w nim rozgrywa się w subtelnej strefie cieni. Obecność grającego dodaje warstwę precyzyjnej artykulacji szumów i moderacji ich kształtów. Proces jest bliski i czuły na mikropoziomie – jak pocałunek.

Instalacja „The Mechanical Kisser” to zdekomponowany automat instrumentalny. Podobnie jak w XVIII-wiecznym androidzie słyszymy, jak usunięcie naturalnego oddechu uwypukla inne aspekty dźwięku, a sam mechanizm jego wydobycia staje się częścią brzmienia. Kompozycyjny aspekt instalacji opiera się na zderzeniu i zaangażowaniu automatycznie uzyskiwanych warstw dźwiękowych z warstwami wykonywanymi przez człowieka.

Więcej o historii „Mechanicznego Flecisty”: https://cutt.ly/mechanicznyflecista

Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Zapoznaj się z naszą polityką prywatności