Kishonia
[…] Mrożące krew w żyłach spojrzenie na globalizację i wpływ innych kultur przedstawia Horacy Muszyński w „najbardziej ukiszonym filmie roku”. W Kishonii europejskie miasto szybko opanowuje peklowana zaraza przyniesiona przez inwazję morderczych kiszonych ogórków. Grupa naukowców, m.in. japońska ekspertka ds. polskiej żywności, stara się rozwikłać zagadkę ogórkowej plagi i tym samym ocalić ludzkość przed ukiszonym losem. Muszyński bawiąc się konwencją horrorów klasy B, tworzy komiczną historię, która szybko okazuje się przerysowanym odbiciem problemów współczesności. Łącząc wątki tzw. kryzysu uchodźczego, wzbierającej w Europie fali nacjonalizmu i populizmu oraz konserwatywnej polityki tożsamościowej, której celem jest zachowanie mitycznych cech czy wartości narodowych, Muszyński kwestionuje „polskość” jako współczesną kategorię i oferuje jej nowy mit założycielski odczytany ikonicznym głosem Tomasza Knapika. Rozważanie polskiej historii z perspektywy queerowej i matriarchalnej jawi się tu jako alternatywna tożsamość, o tyle pociągająca i fascynująca, co nieprawdopodobna. […]
Małgorzata Miśniakiewicz, Utajone, [w:] Przegląd Sztuki SURVIVAL 17. Katalog, Wrocław 2019, s. 66.
fot. Małgorzata Kujda