Identyfikacja i komunikacja
Projekt identyfikacji wizualnej, dobór materiałów: Łukasz Paluch
Współpraca projektowa i projektowanie komunikacji: Magdalena Basak
Punktem wyjścia identyfikacji 21. Przeglądu Sztuki SURVIVAL było hasło ERZAC. W związku z realizowanym przez fundację projektem The Big Green postanowiliśmy szczególnie zastanowić się nad relacją trwałości materiałów do długości i charakteru Przeglądu. Stąd wśród referencji do stworzenia identyfikacji znalazły się: chwilowość, ulotność, biodegradowalność, korespondencja z otoczeniem. Użyte materiały nie miały wymagać wysokiego budżetu i jednocześnie być możliwie łatwo degradowalne i recyklingowalne.
Identyfikatory
Wymyślając odświeżony format identyfikatorów założyliśmy, że postaramy się wytworzyć je w takiej liczbie, by nie nadprodukować niepotrzebnych przedmiotów, których nie zużyjemy, a także, aby osoba otrzymująca identyfikator nie czuła się sklasyfikowana do konkretnej formy fleksyjnej. Wzięliśmy pod uwagę nadrzędną funkcję identyfikatorów i poprzez rozróżnienie kolorystyczne ułatwiliśmy rozpoznawanie osób wolontariackich, artystycznych itd. Identyfikatory wydrukowano na tekturze piwnej, możliwe było dopisanie do pełnionej funkcji końcówek fleksyjnych markerem, zrezygnowanie z określenia płci lub dopisanie „osoba” albo innej formy przed nazwą. Efektem tych zabiegów było nie tylko ograniczenie zużycia materiałów, ale też wyjście w stronę użytkownika, zmniejszenie ciężaru formalności tego przedmiotu, co dodatkowo zachęcało do jego noszenia.
Torby
Aby ograniczyć nadprodukcję materiałów promocyjnych postanowiliśmy zakupić torby bawełnianie bez zadruków, tak by nadmiar mógł być wykorzystany w przyszłości. Wyprodukowaliśmy stemple, które pozwolą podczas wszystkich kolejnych edycji zestawić w napis SURVIVAL z numerem Przeglądu i zostać odbite na torbach, koszulkach, teczkach i innych materiałach. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość wykonania torby, które może przynosić satysfakcję i zachęcić osobę do noszenia przedmiotu, który częściowo samodzielnie wytworzyła.
Branding oraz wayfinding
Dwa największe elementy identyfikacji wykorzystywały zastaną przestrzeń i możliwie minimalizowały produkcję dodatkowych przedmiotów. Napis SURVIVAL wykonaliśmy ze sklejki liściastej i wkomponowaliśmy w mostek łączący budynki. Po Przeglądzie zdemontowaliśmy litery; możliwe będzie ich wykorzystanie w kolejnych latach. Duży motyw Przeglądu identyfikujący teren od strony ulicy i zaznaczający wejście namalowaliśmy na płocie przy bramie wejściowej, co pozwoliło nam uniknąć wykorzystywania nowych materiałów (np. druku na PCV lub druku flag). Wyzwaniem było oznaczenie dróg dojścia z przystanków na teren Przeglądu. W przestrzeni ulicy Wejherowskiej nie ma wielu nośników reklamowych, a zastane są bardzo kosztowne. Zdecydowaliśmy się na wykonanie oznakowania kredą na chodniku, uzyskując oczywiście niezbędne pozwolenia.
Informacje dotyczące kierunku zwiedzania, opisy prac w przestrzeni SURVIVALU drukowane były na tekturze piwnej przy założeniu, że warunki atmosferyczne mogą zmienić jej strukturę, ale napisy wciąż pozostaną czytelnymi. Coroczna ścianka otwierająca wystawę, która zawiera wizerunek Przeglądu, tekst kuratorski, skład Zespołu, a także mapę terenu, została zaprojektowana w formie wiszących obok siebie plakatów przyklejonych na naturalny klej wodny.
Mapa Przeglądu pozwala poruszać się po terenie, ale bywa też pamiątką, dlatego w tym roku postanowiliśmy nie rezygnować z jej drukowania. Ograniczyliśmy jednak nakład o 1/3, a w infopunkcie przewidzieliśmy miejsce na zwrot mapki, z której się już nie korzysta, by wróciła do obiegu. Dodatkowo na każdym opisie pracy znalazły się kody QR, dzięki którym można było pobrać mapę na telefon.