Wstęp
17. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL odbyła się w zabytkowym kompleksie budynków dawnego Szpitala Kolejowego we Wrocławiu (który do 1939 roku był Szpitalem Żydowskim). Artyści z Polski i zagranicy, odwołując się do hasła Utajone oraz historii tego niezwykłego miejsca, zaprezentowali projekty na pograniczu wielu dziedzin sztuki – instalacji site-specific, wideo i dźwięku. Widzowie mogli również oglądać obiekty malarskie, rzeźbiarskie czy performansy.
Na SURVIVAL 17 złożyły się także: sekcja holenderska powstała we współpracy z fundacją VHDG z Leeuwarden oraz trzy sekcje studenckie (z Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, Akademii Sztuki w Szczecinie oraz Muthesius Kunsthochschule z niemieckiej Kilonii).
Tak więc w podlegających przemianom budynkach byłego Szpitala Kolejowego splotły się w ramach festiwalu intymne opowieści z geopolitycznymi i historycznymi narracjami; odmienne perspektywy spotkały się tu w nieoczywistych zbieżnościach. „Utajone” oznacza bowiem to, co wstydliwe, bezpiecznie ukryte, wyparte, schowane głęboko, niedopowiedziane, popadające w niepamięć.
„Utajone” to także niewidoczne procesy – rozwoju choroby, nagromadzenia sekretów, rozpadu budynku, powolnego pęcznienia, stłumionego śmiechu, narastania frustracji, ukrywania prawdy, wzbierającej fali, niewidzialnych przemian.
Termin stosowany w medycynie na określenie schorzenia, które przez długi czas pozostaje w ukryciu lub wymyka się diagnozie, artyści zinterpretowali, odnosząc się do przestrzeni, historii, tożsamości, pragnień, lęków, przeszłości i przyszłości. Szukanie tego, co się rozwija, ale jeszcze się nie ujawniło, wykroczyło tu znacznie poza indywidualną terapię, stając się opowieścią o percepcji i pamięci oraz o tym, co może niebawem się okazać.
Przegląd Sztuki SURVIVAL 17. Katalog, Wrocław 2019, s. 3.